یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

کودکان را از خطرات شبکه هاي اجتماعي آگاه کنيم

اينترنت - کودکان

چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰:۰۰


والدين بايستي با آگاهي رساني هاي صحيح و آموزش کافي فرزندان خود را از خطرات موجود در شبکه هاي اجتماعي مطلع و به آنها بفهمانند که همه اين فعاليت هاي براي مراقبت از آنها است.

وايمکس نيوز - به نقل از مرکز ماهر، نقشي که والدين در شکل دهي به شخصيت کودک دارند بر کسي پوشيده نيست، طريقه لباس پوشيدن، آداب و معاشرت، عادات روزمره و حتي افرادي که کودک با آنها ارتباط برقرار مي کند، همه و همه مي تواند به دليل الگوگيري از والدين باشد.
علاوه بر اين، به کارگيري روش هاي تربيتي مناسب، مي تواند همانند يک چتر کودک را از گزند روند هاي منفي که در دوره هاي زماني مختلف در جامعه باب مي شوند، در امان نگهدارد.

شبکه هاي اجتماعي براي کودکان در کشور کمتر رونق پيدا کرد
وجود شبکه هاي اجتماعي کودک محور با تعداد کاربران بالا و مضمون آموزشي و يا تفريحي در کشور هاي پيشرفته، نشان دهنده فرصت هاي موجود در اين زمينه است. در کشور ما تاکنون، شبکه هاي اجتماعي خاص براي کودکان کمتر رونق پيدا کردند.
از طرف ديگر، به دليل تمايل کودکان به پاگذاشتن در عرصه افراد بزرگسال و نيز جو موجود در جامعه، آنها به عضويت در شبکه هاي معروف و عام سوق داده مي شوند. در اين صورت اگر نظارت کافي بر فعاليت کودکان اعمال نشود، وقوع آسيب هاي جدي انکار ناپذير است.
اين روزها در جامعه چه بسيار شاهد آن هستيم که والدين ابزارهاي ديجيتال مختلفي مانند تبلت، گوشي همراه، ساعت ديجيتال را در اختيار کودکان قرار مي دهند که قابليت اتصال به اينترنت را داشته و بسياري از آنها داراي برنامه هاي مرتبط با شبکه هاي اجتماعي هستند. اين امر در کنار فرصت هائي که به وجود مي آورد تهديدات متعددي نيز در پي خواهد داشت.
عموما در شبکه هاي اجتماعي، محتواي بسيار گسترده اي در دسترس کودکان است؛ براي مثال بازي ها، گروه ها، فيلم ها و تصاوير، همه و همه از اقلام جدا نشدني شبکه هاي اجتماعي هستند که ممکن است انتشار دهندگان آنها، به اين موضوع توجه نکرده باشند که احتمالا کودکاني با فرهنگ متفاوت نيز به محتواي آنها دست پيدا خواهند کرد.
اصولا کودکان به دليل آشنا نبودن با مسائل امنيتي و حريم خصوصي، بيشتر در معرض افشاي اطلاعات خصوصي خود هستند. اين اطلاعات تنها در حين ثبت نام کودک در وب‏گاه هاي سو استفاده کننده از اين شرايط جمع آوري نمي شود؛ به عبارت ديگر، صرفا جلوگيري از ثبت نام کودکان در وبگاه هاي غيرمجاز، مشکل را حل نمي کند چرا که ممکن است يک کودک در يک شبکه اجتماعي مجاز، دوستاني پيدا کند که با ريختن طرح دوستي، قصد سو استفاده از اطلاعات شخصي کودکان داشته باشند.
علاوه بر اين ممکن است کودکان در قرار دادن اطلاعات شخصي خود بي مهاباتر عمل کنند. بنابراين لازم است تا والدين در درجه اول از محتوا و اطلاعاتي که کودکان خود در دسترس دوستان مجازي خود قرار مي دهند، مطلع شوند.
به عنوان مثال به همان شکلي که به کودکان آموزش داده اند که در صورت عدم حضور والدين از برقراري ارتباط و صحبت با افراد ناشناس بپرهيزند، بايستي از ايجاد ارتباط با اين‏ گونه افراد در فضاي مجازي بدون حضور والدين، نيز پرهيز کنند. 

49 درصد والدين از ابرازهاي کنترلي استفاده مي کنند
طبق تحقيقاتي که توسط Intel Security (با نام سابق McAfee) در مورد کنترل والدين بر فعاليت ‏هاي فضاي مجازي کودکان سن 13 تا 17 ساله در سال 2012 صورت گرفته، مشخص شده که در کشورهايي نظير آمريکا که خطرات استفاده از شبکه هاي اجتماعي توسط کودکان بيشتر شناخته شده، والدين ضرورت کنترل فعاليت هاي برخط فرزندان را دريافته اند و براي اين منظور از روش هاي متفاوتي استفاده مي کنند.
براي مثال 49 درصد از والدين از ابزار ها و نرم افزار هاي کنترلي استفاده مي کنند تا از فعاليت کودکان در فضاي مجازي آگاه شوند. 44 درصد از والدين نيز از گذرواژه کودکان خود اطلاع دارند.
باقيمانده اين روش ها، مواردي مانند گرفتن وسايل ارتباطي کودکان از آنها، استفاده از ردياب هاي مکاني براي يافتن مکان فرزندانشان و بهره گيري از مشاوره روان شناسي را در بر مي گيرند.
البته با توجه به فرهنگ اسلامي مسلط در کشور ما خطرات موجود براي کودکان ايراني بسيار کمتر از کودکان آمريکايي است. اما با توجه به گسترش شبکه هاي اجتماعي و فعاليت هاي برخط مردم کشورمان، فرهنگ استفاده و امن سازي فضاي مجازي نيز بايستي به طور گسترده مورد اهميت واقع شود و رشد يابد تا از بروز خطرات براي افراد علي الخصوص کودکان که آسيب پذيرترين قشر جامعه هستند جلوگيري شود.
همانطور که گفته شد نقش والدين اساسي است و بايستي با آگاهي رساني مناسب اقدام به آشنا ساختن آنها به روش ها، ابزارها، دستگاه ها و .... مختلفي که براي اين منظور به کار برده مي شوند، کرد.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو